Kannanotto moottoripyöräveroon

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Kannanotto moottoripyöräveroon

ViestiKirjoittaja Jäsenrekisteri » 13:51 12.01.2017.

Harley-Davidson Club Finland ry:n kannanotto suunniteltuun moottoripyöräveroon 2017

Valtion hallitus on ehdottanut 150€ vuosittaista käyttöveroa kerättäväksi rekisteröidyistä moottoripyöristä.

Harley-Davidson Club Finland katsoo Euroopan toiseksi suurimpana riippumattomana merkkikerhona olevansa velvoitettu ottamaan kantaa veroon joka toteutuessaan vaikuttaa yli 6500 jäseneemme.

Ehdotettu vero on vailla hyväksyttävää perustetta.
Vero olisi toteutuessaan puhtaasti omistamiseen perustuva vero jota ei pystytä perustelemaan ympäristöön, tiestön kulumiseen tai mihinkään muuhun tosiasiaan vedoten. Moottoripyörien päästöt ovat Suomessa alle 1% liikenteen kokonaispäästöistä, eikä moottoripyörissä käytetä tienpintaa kuluttavia nastarenkaita. Moottoripyörät ovat myös huomattavasti muita ajoneuvoja kevyempiä, joten moottoripyörien aiheuttama tiestön kuluminen on marginaalista.

Ehdotettu veron määrä on kohtuuton.
Ajokausi Suomessa on keliolosuhteista johtuen käytännössä n.6kk
joten 150€ vuotuinen vero tarkoittaisi 25€ kuukaudessa, vaikka moottoripyörällä ei ajettaisi lainkaan.
Summana 150€ vuodessa ei kuulosta kovalta, eikä se sitä pääasiassa olekaan.
Mutta jos summa suhteutetaan keskivertomotoristin harrastevälineen arvoon, puhutaan jo melko suuresta prosentista. Tehdyn tutkimuksen mukaan keskivertomotoristi omistaa 1.68 moottoripyörää joiden keski-ikä on 18 vuotta, ja rahallinen arvo on keskimäärin 6109€
Saman tutkimuksen mukaan keskiverto motoristi on pieni/keskituloinen työväenluokkaan kuuluva mies joka ajaa moottoripyörällä n.6400km vuodessa, joten mikään ei osoita, että motoristeilla olisi erityistä maksukykyä.

Veroehdotus on harkitsematon.
Kaikkien asiantuntijoiden laskelmien mukaan ehdotettu vero toteutuessaan vähentäisi valtion verotuloja. Suunniteltu verokertymä ei riitä kattamaan niitä menetettyjä verotuloja jotka kertyvät polttoaineeseen, huoltoihin ja korjauksiin, varaosiin ja vakuutuksiin käytetyn rahan vähenemisestä.
Pelkästään näistä kertyvä arvonlisävero on useita miljoonia.
Samoin uusien moottoripyörien myyntiluvut tulisivat laskemaan ennestään, ja jo nyt Euroopan vanhimpiin kuuluva moottoripyöräkantamme ikääntyisi entisestään.
Myös kotimaassa ja ulkomailla tapahtuvan moottoripyörämatkailun väheneminen laskisi mm. leirintäalueyrittäjien ja hotellien tuloja, ja näin ollen vaikuttaisi suoraan verotuloihin.
Suomessa on kymmenittäin yrityksiä, joiden liikevaihto koostuu yksistään moottoripyörien ja niiden tarvikkeiden tai niihin liittyvien varusteiden ja palveluiden myynnistä. Jos vero toteutuu, on epäilemättä riski, että alalla nähdään jopa konkursseja ja tätä kautta lisääntyvää työttömyyttä.

Veroehdotus on yleiseltä luonteeltaan epäreilu.
Moottoripyöräily on jo nyt Suomessa erittäin kallista, johtuen mm. uusien moottoripyörien korkeasta verotuksesta, kalliista polttoaineesta ja vakuutuskuluista.
Ehdotettu vero asettaisi toteutuessaan motoristit nykyistäkin epätasa-arvoisempaan asemaan, kun otetaan huomioon, että moottoripyörät jäivät taannoisen autoveroalennuksenkin ulkopuolelle.
Suomessa on tuhansia moottoripyöriä, joilla ajetaan vain muutamina aurinkoisina hellepäivinä kesässä, sekä useita tuhansia moottoripyöriä joita rakennetaan näyttelyihin, entisöidään, korjataan tai muista syistä ei ajeta ehkä vuosiin.
On täysin kohtuutonta vaatia, että tällaisista moottoripyöristä joudutaan maksamaan omistusveroa.

Edellä mainituista syistä johtuen Harley-Davidson Club Finland ry. vastustaa jyrkästi ehdotettua veroa.
mjs
Jäsenkirjuri
jasenrekisteri(at)hdcf.fi
puh 040 732 1389

Kuva
Avatar
Jäsenrekisteri
 
Viestit: 301
Liittynyt: 22:52 26.10.2009.

Re: Kannanotto moottoripyöräveroon

ViestiKirjoittaja Sakke » 23:19 13.01.2017.

Moi

Kannanottomme on julkaistu ja lähetetty kaikille kansanedustajille, valtiovarainministeriöön ja jaettu lehdistötiedotteena usealle taholle.
Toistaiseksi selkeästi positiivisen vastauksen ovat kansanedustajista antaneet Eero Suutari, Harri Jaskari, Kike Elomaa ja Stefan Wallin.

T: Sakke
"Do not give up.
If you give up now - you will give up again"


http://www.hdcf.fi
Avatar
Sakke
 
Viestit: 253
Liittynyt: 18:18 17.04.2002.
Paikkakunta: KORIA

Stefan Wallin kirjoittaa päivän sanomalehti Pohjalaisessa

ViestiKirjoittaja Lion » 14:19 18.01.2017.

Järjetön vene- ja moottoripyörävero

PUHEENVUORO


Sipilän hallituksesta piti tulla se hallitus, joka purkaa normeja sekä poistaa turhaa byrokratiaa ja hallintoa. Hallitus, joka taistelee sinivalkoisten työpaikkojen puolesta ja tukee yrittäjyyttä. Mutta miten kävi? Hallitus päättikin keksiä täysin uuden byrokratiaa lisäävän pisteveron, joka koskee yli yhdeksän metrin tai yli 50 hevosvoiman veneitä ja yli 125 kuutiosenttimetrin moottoripyöriä.

Käynnissä olevalla lakiluonnoksen lausuntokierroksella ei taida olla mitään merkitystä. Verostahan sovittiin jo hallitusohjelmassa, jonka jälkeen valtiovarainministeriön halutonta virkamieskoneistoa käskettiin valmistelemaan asiaa.

Laajalla kentällä kysytään nyt: miksi? Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini on julkisuudessa esittänyt painavat perustelut.

Uudella verolla päästään näet vihdoinkin verottamaan ”herrojen huvikuunarit ja juppiskootterit”.

Tällaista määritelmää ei itse lakiluonnoksesta löydy. Sen sijaan löytyy numerotietoa ja tekstiä, jotka osoittavat, että perussuomalaisten vonkaama kateusvero iskee pahimmin aivan tavallisiin pulliaisiin. Se osuu siis perussuomalaisten omaan nilkkaan niin, että jänteet paukkuvat.

Lakiluonnoksesta löytyy myös valtiovarainministeriön tekemä verojen yritysvaikutusten arviointi, joka on ällistyttävää luettavaa.

Siinä hallitus myöntää itse ja avoimesti, että verot vaikuttavat negatiivisesti kotimaisen vene- ja moottoripyöräalan liiketoimintaan.

Kysyntä laskee ja alan työpaikkoja menetetään. Miten ihmeessä hallitus, joka on ottanut tavoitteekseen 110 000 uuden työpaikan luomisen voi antaa sellaisen lakiesityksen, jolla tietoisesti vähennetään työpaikkoja?

Luonnoksen perusteluosassa todetaan myös avoimesti, että veron ainoa tarkoitus on lisätä valtion verotuloja. Samoin perusteluin Ahon hallitus (1991–95) sääti pisteveroja, joilla rokotettiin valmismatkoja, puhelinlaskuja ja ajoneuvoja.

Kaksi ensiksi mainittua poistettiin sittemmin, ajoneuvoveroa ei.

Valtionvarainministeriö on siitä lähtien karsastanut pisteveroja niiden vaikeaksi ja kalliiksi todetun hallinnoinnin ja kannon takia.

Lisäksi niitä on vaikea selittää muulla, kun valtion rahan tarpeella.

Tulopuolella vene- ja moottoripyöräverolla on luonnoksien mukaan noin 42 miljoonan merkitys. Sillä maksetaan toki valtiovelan korkokuluja peräti 12 päivältä.

Koska sekä veneitä että motskareita poistetaan rekisteristä nopeaa tahtia jää lopullinen vaikutus ilmeisesti vieläkin pienemmäksi.

Perussuomalaisilla, keskustalla ja kokoomuksella on silti pakonomainen tarve runnoa läpi tämä täysin järjetön vapaa-ajan toimintaa sekä suomalaista työllisyyttä ja yrittäjyyttä haittaava täsmäohjus.

Uuden kateusveron piiriin tulevien veneiden ja moottoripyörien omistajia on Suomessa satoja tuhansia. He ovat valveutunutta, hyvin järjestynyttä ja harrastustaan rakastavaa porukkaa.

On vaikea kuvitella, että nykyiset hallituspuolueet saisivat vene- ja moottoripyöräpiireistä yhtäkään ääntä tulevissa vaaleissa.

STEFAN WALLIN (r.)

eduskuntaryhmän puheenjohtaja

Turku
- Lion -
FXDBI
Avatar
Lion
 
Viestit: 7
Liittynyt: 20:00 11.03.2007.
Paikkakunta: Vaasa


Paluu ChatBoard

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa