Pyörä lyhyelle ihmiselle

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Pyörä lyhyelle ihmiselle

ViestiKirjoittaja Jontte68 » 16:29 04.07.2017.

Terve,

Voitteko auttaa kun mielessä on sellainen juidanssi että ostan rouvalle (käytetyn) pyörän syksyllä. Tämän pitäisi olla yllätys eli sovittamaan ehdokkaita ei pääse ja vaimo on vielä "vertikaalisesti rajoittunut" eli 156cm. Eli jos vastaavan kokoisilta ihmisiltä (tai jos on muuten tietoa,tai esim "olen 165cm ja jalat just ja just riittää") saisi vinkkejä mitkä mallit ovat olleet toimivia ja onko ko. malliin tarvinnut tehdä muutoksia vai onko menty ihan standardilla? Sporsterit ja yksi Dyna ovat kiinnostuksen alla. Kaikista malleista saa laittaa kommenttia, mutta eniten kiinnostaa 48, Nighster, Iron ja WideGlide.

terv. Jontte
Street Glide -14, Forty Eight -13
Jontte68

Re: Pyörä lyhyelle ihmiselle

ViestiKirjoittaja Pertti » 22:38 04.07.2017.

Tuon kokoiset ihmiset ovat todistettavasti ajaneet USRoute66:n Fatboy Low:lla.
Kannattaisko hommta sovitushenkilö mitoitukseen.
Tietysti saattaa olla riskinsä silläkin...
viewtopic.php?f=16&t=59531&sid=b9b27b340ac600b7d30f502aba53699d#p281883
Tuossa voisi olla näin omilta sivuilta bongattuna
Matalmpi istuin, madallus jousitukseen, lähellä ollaan tuota softailin low-mallia
moderattori

Romu rauhoittaa!
Pertti

ViestiKirjoittaja Jontte68 » 09:14 05.07.2017.

Kiitos Pertti!
Jontte68

ViestiKirjoittaja Peacemaker76 » 09:49 05.07.2017.

Sportster Low, Superlow ja Iron ovat n. 25" istuinkorkeudellaan melko matalia.

Softail Slimissä istuinkorkeus on 23,8" eli siinä istutaan hieman matalammalla, tosin Softin runko on vähän leveämpi kuin Sportissa joten pelkkä istuinkorkeus ei kerro aivan kaikkea. Sportissakin saa korkeutta laskettua muokkaamalla satulaa hieman kapeammaksi ja matalammaksi, etenkin kavennus auttaa lyhytjalkaista tosi paljon.

Tuossa monta artikkelia pyörien korkeuksista ja lyhyistä kuskeista, Softail Slimiä ajanut nainen oli 165 cm ja arveli että lyhyempikin kuski voi työntää pyörää vaivatta.

http://www.womenridersnow.com/pages/low ... ycles.aspx
Viimeksi muokannut Peacemaker76 päivämäärä 10:14 05.07.2017., muokattu yhteensä 1 kerran
- Mauri -
FXDF -08
Äänen määrä ei korvaa laatua
Peacemaker76

ViestiKirjoittaja Pertti » 10:00 05.07.2017.

Vielä softailista....
Yksi ongelma on sivujalan pois kääntäminen astinlautamalleissa.
Jalustaan ei persjalkainen meinaa millään ylettyä, jos astinlauta on normaaliasennossa. Kun laudan kääntää pystyyn asia paranee ratkaisevasti.

Rungon leveys tulee vastaan myös dynassa. Vaikka runko itsessään on kapea, ovat sivukopat leveällä, eikä niille oikein voi tehdä mitään. Toisen alla on tiukasti akku ja toisen sähköt.

Meillä on 160cm onnellinen softailkuski, sitä ennen streetbobkuski. Molemmilla onnistuu ajaminen mallikkaasti. Parkkeeraamisessa pitää huomioida maasto, koska takaperin ei pyörää saa pieneenkään ylämäkeen. Tuon oppii kyllä aika nopeasti ja pyörä on helppo parkkeerata takaperin viettävään paikkaan.
Tankille pitää myös aina ajaa niin, että pumppu on sivujalan puolella. Muuten pyörä tulee niin kallelleen, ettei sitä jaksa nostaa pystyyn
moderattori

Romu rauhoittaa!
Pertti

ViestiKirjoittaja -Harikka- » 23:38 05.07.2017.

Peacemaker76 kirjoitti:... Sportissakin saa korkeutta laskettua muokkaamalla satulaa hieman kapeammaksi ja matalammaksi, etenkin kavennus auttaa lyhytjalkaista tosi paljon...

Em. satulan muokkaus oliki hyvä muistutus. Sporsteria saapi, riippuen mallista, peppua madallettuu iskareilla ja ja keulaa madallus jousilla. Etupäätä Sporterissa saapi myös madallettuu kustannustehokkaasti etuteleskkooppeja nostamalla T-kappaleesta 'ylöspäi'. Vaikuttanee hiukan myös ajo-ominasuuksiin jos reilusti madaltaa, tavalla tai toisella.
-Harikka-
"Emilia" 2001 (FXSTB) ChromeTrain 1550cc 106hp & 159Nm.
Might as well face it, I'm addicted to CHROME
8)
-Harikka-

ViestiKirjoittaja Kiwi » 01:43 06.07.2017.

Jäykkäperät on matalia ja jalat yltää hyvin maahan.
Custom Farm Motorcycles
Kiwi

ViestiKirjoittaja OldHD » 10:17 06.07.2017.

Moi

Mä oon tappi (174cm). Alla Sporster XL1200 Custom. Ei ole kovin matala, just sopii mulle. Yksi pienempi nainen (n.160) sitä huvikseen sovitti ja totesi heti, että satula on liian leveä. Saman olen huomannut minäkin. Jalat roikkuu satulan reunojen päällä ja väsyy nopeasti (50-100km).
Jos se edellinen omistaja on hankkinut (tai modannut) matalan pyörän niin voihan siihen olla syy, että on itse lyhyt ja saat häneltä heti tarvittavan infon. Pysähtyminen (jalan laitto), tankkaaminen ja pyörän liikuttelu on kyllä kaikki hyviä pointteja myös, ei pelkkä korkeus. Pieni nainen ja raskas pyörä voi olla hankala yhdistelmä.

t. Old
OldHD

ViestiKirjoittaja Joe Cool » 12:55 06.07.2017.

Noissa Sportsterin Low-malleissa on matalien (ja minun mielestäni käyttökelvottomien) iskareiden lisäksi ohennettu ja muotoiltu satula (joka on minun mielestäni sekin aika surkean kova, koska on ohennettu).

Eli nuo mallit pitäisivät sattua aika kivasti lyhyelle ja monihan noilla ajaa, vaikka itse en niillä palikoilla ajaisi. Mutta mieluummin vähän epämukava, kuin vaikeasti hallittava.

Nighsterissa on tuo sama matalilla palikoilla pilattu alusta vakiona, satula kai erilainen. Olivatkos kaikki Nighsterit 1200 cc? 883 riittää vallan hyvin, mutta ei kai se 1200 käsistä karkaa sekään.
Kyllä Rautis on Raaka peli 8)
Joe Cool

ViestiKirjoittaja Joe Cool » 13:07 06.07.2017.

Ja jatkan vielä, että Sportster 883 on erinomainen ensipyörä vasta-alkajalle. Ajavathan pienet naiset jopa Ultralla, mutta ei näitä osteta loppuiäksi ja aina pääsee sopivasti ostetusta myös fiksusti eroon, jos suurempaa haluaa.

Alussa kynnys aloittamiseen ei vaan saa olla liian suuri ja siinä kevyempi Sporster on ilman muuta suosikkini.

Tyttäreni on ajellut nyt kevarin jälkeen 2003 883 vakio sportilla, jota madalsin 1/2 tuumaa lyhyemmillä PS:n takaiskareilla ja hänellä on pituutta arviolta 169 cm, mutta, muuten on heikko, hento ja voimaton. Silti sportti on ollut mahdollinen käsiteltävä eikä ole kokenut sitä liian raskaaksi missään vaiheessa ajossa. Kerran kaatoi paikallaan senkin, kun oli hiekkaa bootsin alla asvaltilla ja joutui pysähtymään hankalaan paikkaan mäentöyrääseen. Apujoukot nostivat pyörän vaurioitta pystyyn ja matka jatkui pelkillä henkisillä kolhuilla, mutta kammoa ei jäänyt.

Joten suositukseni pienelle naiselle on Sportster.

Sankaritarinat isommilla pyörillä ajavista ja etenkin aloittaneista naisista ovat - sankaritarinoita vaikka totta ovatkin. Olen muutaman naisen opettanut kädestä pitäen ajamaan ja mitä kevyempi pyörä, sen parempi. Ajokokemus kun on myös paljon muuta, kuin eteenpäin menoa ja käsittelyvaikeuksista tulevat suurimmat traumat ihmisille ja niillä on vaarana tuhota koko juttu. Vakuutan sen omasta opetuskokemuksestani.
Joe Cool

ViestiKirjoittaja Jontte68 » 13:24 06.07.2017.

Sporsterissa 1200 olis kyllä plussaa koska ajattelin itsekin sillä ajella! (juu pimeä puoleni on että pidän Sporstereista... 8) Vaimon tulevaisuus bikerina on epävarmaa.
Jontte68

ViestiKirjoittaja Joe Cool » 14:13 06.07.2017.

Ongelma tässä on selkeä - sinä olet raavas mies ja vaimo on pieni. Kerran eräs saksalainen työstökonemyyjä sanoi, että Saksassa on sanonta, jonka mukaan ei ole keksitty sellaista elukkaa, josta saisi maitoa villoja ja munia :mrgreen:

Kun hyppäät tuon tehtaan lown tai vastaavilla alustapalikoilla oven selkään, jouset ovat liki pohjassa ja nousevat sieltä vasta ensimmäisen töyssyn ilmaannousuvaiheessa, mutta palutuvat nöyrästi pohjaan kyllä heti kivan kolahduksen saattelemana. :twisted:

Eli alustajumppaan joudut väistämättä, jos meinaat emännän pyörällä ajella. Siinä ei auta sitten se 300 lisäkuutiotakaan...

Mutta toisaalta, ei kai nyt 2 ihmistä kahdella pyörällä pärjää, joten hankit rouvalle se low-sportin ja itselle "opetuspyörän" nimellä sen dynan tai softailin ;) ja matkaan sitten matkalehmällä...
Joe Cool

ViestiKirjoittaja Jontte68 » 14:17 06.07.2017.

:D mä arvasin että tää lähtee käsistä! Kohta mulla on kolme pyörää!
Jontte68

ViestiKirjoittaja Joe Cool » 16:10 06.07.2017.

Jontte68 kirjoitti::D mä arvasin että tää lähtee käsistä! Kohta mulla on kolme pyörää!
Se on hyvä alku 8)

Vähän kuten vanha kompakysymys, että miksi kutsutaan löydöstä, kun meren pohjasta löydetään 5000 juristia jaloistaan betoniin valettuna ja upotettuna - hyväksi aluksi :mrgreen:
Joe Cool

ViestiKirjoittaja Jerry lee » 22:16 06.07.2017.

Mullakin on ollut kolme pyörää jo vuosia,näitä vaan kertyy.
Tausta peileistä näkyy vaan taakse jäänyttä elämää...
Jerry lee

Seuraava

Paluu ChatBoard